Ten odcinek jest dla Ciebie jeżeli:

  • nie masz strony i planujesz wykonanie nowej,
  • masz stronę, ale nie działa tak jak początkowo planowałeś.

Transkrypcja materiału

 Jedno z ważniejszych i trudniejszych pytań, o których rzadko ktokolwiek myśli planując strony internetowe. Jakie są tego skutki? Brak wizyt na stronie i brak rezerwacji.

Dzień dobry. Cześć! Witam Cię w kolejnym odcinku mojego programu Akademia WS, gdzie w prosty i zrozumiały sposób opowiadam o marketingu hotelu i pozyskiwaniu rezerwacji bezpośrednio. W dzisiejszym odcinku porozmawiamy o stronie internetowej, a dokładniej o siedmiu pytaniach, jakie powinieneś sobie zadać, zanim zlecisz przygotowanie takiej strony.

Dlaczego one są takie ważne? Już o tym opowiem. Natomiast wcześniej zastanówmy się, jak podejmujemy decyzje w przypadku innych zakupów, np. samochodu. W przypadku samochodu na pewno będziemy zadawać sobie pytania lub będziemy się zastanawiać nad tym, jakie będzie przeznaczenie tego samochodu. Czy ma to być małe auto miejskie, czy auto w dalekie trasy kompaktowe czy większe typu SUV.

Do tego na pewno zastanowimy się, jakie udogodnienia potrzebujemy, jakie wyposażenie, kolor i inne elementy, które będą zwracać naszą uwagę. Nie inaczej powinno być w przypadku strony internetowej, ponieważ za zadanie sobie tych pytań na samym początku może uchronić nas przed niepotrzebnymi kosztami lub sprawi, że strona będzie bardziej przemyślana, będzie bardziej efektywniejsza w późniejszym czasie i zamiast niepotrzebnego kosztu stanie się inwestycją, która się po prostu zwróci.

Nie przedłużając, zachęcam Cię do obejrzenia części głównej tego odcinka. Zaczynajmy. Pierwsze pytanie jest natury tych oczywistych. I pomimo tego, że wszyscy znają na nie odpowiedź, to niestety nie przekłada się to na samą stronę internetową. Powinniśmy zadać sobie pytanie o typ naszego obiektu. Naszą ofertę i to, co mamy w okolicy.

Należy to uwzględnić przy tworzeniu strony internetowej, a dokładniej przy strukturze podstron i architekturze treści. Najlepiej zobrazuje to przykład. Hotele bardzo często mają do dyspozycji dodatkową infrastrukturę. Typu SPA, baseny, restauracje, sale konferencyjne. Poza wymienionymi elementami na stronie internetowej również świetnie sprawdzą się zakładki typu galeria, imprezy okolicznościowe, wydarzenia czy dla biznesu.

Drugim typem obiektów są apartamenty. Rzadziej mają dostęp do np. odnowy biologicznej lub restauracji z możliwością zjedzenia śniadania. Części są w różnych lokalizacjach i mają odmienny od siebie standard. Dzięki temu oferta jest bardziej zróżnicowana. Jesteśmy w stanie trafić do szerszego grona odbiorców.

Trzeci typ, który chciałbym podać jako przykład są to mniejsze obiekty. Wielu wynajmujących nadal szuka bardziej kameralnych miejsc i mniejszych obiektów na wypoczynek. Takim przykładem portalu, który zrzesza takie obiekty jest slow hop. Znajdziemy tam wiele domów lub pokoi. Które są w nietuzinkowych miejscach, które oferują coś więcej niż tylko nocleg.

To są bardzo często miejsca blisko natury, blisko szlaków z wieloma atrakcjami, których nie zawsze mamy możliwość skorzystać będąc w dużym hotelu lub w apartamentowcu. Drugie pytanie, które wynika trochę z pierwszego i na które bardzo rzadko właściciele obiektów zadając sobie to pytanie to jest kto jest moim idealnym klientem?

Najczęstszą odpowiedź, które słyszę to jedz wszyscy. Natomiast ja zastanowiłbym się, czy każdy jest naszym idealnym klientem zadając sobie takie pytanie. Możemy stworzyć listę elementów, które wyróżnią nas na tle konkurencji. Najłatwiej odpowiedzieć sobie na to pytanie, zastanawiając się, kto najczęściej do nas przyjeżdża.

Albo patrzeć w opinie naszych gości lub zastanowić się, co w naszej ofercie może im się spodobać. Przykładami mogą być tutaj rozbudowane atrakcje dla dzieci. Jeżeli naszym idealnym klientem są rodziny z dziećmi, może to być bliskość. Szlaków pieszych lub szlaków rowerowych blisko stoków narciarskich.

Jeżeli naszym klientem idealnym są osoby aktywne, może to być bliskość parków technologicznych i centrów kongresowych. Jeżeli naszym klientem jest klient biznesowy lub udogodnienia, które nazwijmy to są dla osób z klasy premium np. spa, baseny i inne tego typu elementy. Po określeniu profilu idealnego klienta łatwiej będzie Ci przygotować treści na stronę, które będą dla potencjalnego klienta bardziej atrakcyjne.

Nie bój się także, że zawężając Twoją grupę docelową, zamkniesz się na pozostałe grupy. Mając dostosowany komunikat, z większym prawdopodobieństwem przyciągniesz osoby, które będą zadowolone z pobytu i powrócą w przyszłości. A na takich klientach chyba najbardziej Ci zależy. Wiesz już dla kogo tworzysz stronę internetową i co jest dla niego ważne.

Teraz trzeba sprawić, żeby użytkownik zobaczył to, co chcesz mu przekazać. Dlatego trzecie pytanie bardziej skłania do refleksji, a brzmi w jaki sposób użytkownik przegląda Twoją stronę? Badania przeprowadzone przez Nielsen Group pokazały, jak my, użytkownicy przeglądamy strony internetowe w poszukiwaniu informacji.

Skanujemy treści na kształt litery F. Nie jest to jedyny schemat. Natomiast najbardziej popularne. Wynika to z tego, że w natłoku codziennych informacji, które docierają do nas, mózg wyszukuje najważniejsze dla niego informacje, które zobaczy na początku. Zadaje sobie wtedy pytanie czy to, co czytam jest dla mnie interesujące?

Przekładając to na wynajem krótkoterminowy na branży hotelarskiej czy dany obiekt, czy dany pokój, apartament. To jest to czego szukam, jak wykorzystać tą wiedzę na naszej stronie, a co ważniejsze jak przeciwdziałać skanowaniu. Najważniejsze informacje umieszczaj w pierwszych dwóch liniach tekstu.

Korzystaj z nagłówków powinny wyróżniać się spośród tekstu graficznie. Wyróżnij powiązane elementy, np. ikonografię z wyposażeniem. Z umiarem korzystaj z pogrubienia w tekście. Korzystaj z list numerowanych i punktowanych. Usuń niepotrzebny tekst. I na koniec jeszcze raz pamiętaj, że użytkownik skanuje w poszukiwaniu informacji i odpowiedzi, czy dana oferta jest dla niego.

Pytanie czwarte w jaki sposób użytkownik trafi na stronę? Jedno z ważniejszych i trudniejszych pytań, o których rzadko ktokolwiek myśli planując strony internetowe? Jakie są tego skutki? Brak wizyt na stronie i brak rezerwacji. Pewnie nie raz słyszeliście takie hasła reklamowe. Stworzymy dla Ciebie stronę, która sprzedaje albo sprzedażowa strona internetowa dla Twojego hotelu.

OK, moje pytanie brzmi ale komu ona ma sprzedawać? Przygotowanie nowej strony internetowej lub w ogóle przygotowanie strony internetowej bez zastanowienie się w jaki sposób pozyskamy na nią ruch. Jest jak wybudowanie obiektów w lesie i nie powiedzenie o nim nikomu. Może ktoś przypadkiem tam trafi, ale nie spodziewałbym się wielu gości.

A jakie mamy możliwości pozyskania ruchu? Na potrzeby tego odcinka wprowadziłbym bardzo uproszczony podział. Będą to działania. Bezpłatne działania płatne. Bezpłatnymi działaniami można nazwać pozycjonowanie, jeżeli wykonujemy to samemu oraz prowadzeniem mediów społecznościowych do tych działań nie jest potrzebne.

Nie jest potrzebny budżet reklamowy, tak jak w przypadku drugiej grupy, czyli działań płatnych. Są to na przykład kampanie na Facebooku i Instagramie. Są to kampanie Google Ads w wynikach wyszukiwania w sieci reklamowej lub na YouTubie. To pytanie warto zadać również przed utworzeniem strony internetowej, ponieważ niektóre działania wymagają pewnych modyfikacji albo sposobu tworzenia naszej strony internetowej.

Dla przykładu tworzenie strony z myślą o pozycjonowaniu powinno zawierać zakładkę blog albo atrakcję miejsce, gdzie będziemy mogli przygotować nasze treści. Natomiast kampanie płatne będą wymagały od nas np. umieszczenia kodów śledzących lub. Mierzenia. Zaangażowanie użytkownika w naszą stronę mierzenia celów np.

wysłania wiadomości e-mail, kliknięcia telefonów. Strona musi być po prostu do tego przystosowana. Jeżeli już zastanawialiśmy się i odpowiedzieliśmy sobie na pytanie, w jaki sposób wprowadzimy ruch na naszą stronę internetową? Warto zadać sobie pytanie, w jaki sposób będziemy weryfikować efektywność tych działań i efektywność poszczególnych źródeł.

Najpopularniejszym i darmowym narzędziem, które warto zainstalować na stronie internetowej jest Google Analytics. Pozwala on na weryfikowanie źródeł pozyskania, pozyskania ruchów, sprawdzanie co użytkownicy robią na naszej stronie i mierzenie konwersji oraz jej wartość z poszczególnych źródeł ruchu, o ile mamy poprawnie skonfigurowane silniki rezerwacyjnych.

Niezależnie od dalszych działań marketingowych, inne narzędzia, które. Moim zdaniem warto zainstalować na swojej stronie darmowe narzędzia. To m.in. pokazuje, w jaki sposób użytkownicy poruszają się na naszej stronie. Tworzy z tych wizyt tzw. mapy ciepła. KOD Facebook Pixel niezbędny element przy prowadzeniu kampanii marketingowych na Facebooku i Instagramie.

Zbiera informacje o użytkownikach odwiedzających naszą stronę, jeżeli są zalogowani na swoim koncie na Facebooku. I nawet jeżeli nie prowadzisz na ten moment i nie zamierzasz prowadzić kampanii marketingowych na Facebooku, warto zainstalować. Ten kod na swojej stronie. Może w przyszłości będziesz prowadził takie działania, a informacje, które pozyskasz wcześniej instalując ten kod na swojej stronie ułatwią Ci start.

I trzecie narzędzie Google Search Console to narzędzie to darmowe narzędzie od góry, który zbiera informacje o wyszukiwaniach naszej strony, o potencjalnych błędach. Więcej informacji o tych narzędziach lub o miarach związanych z zagadnieniami marketingowymi umieściłem w poprzednim materiale dotyczącym pojęć marketingowych.

Prawdopodobnie w tym rogu ekranu albo w tym. Przedostatni punkt na mojej liście. Punkt szósty dotyczy efektywnego silnika rezerwacyjnych. Efektywny, czyli jaki? Najprościej ujmując można by powiedzieć, że to taki silnik rezerwacyjnych, który nie będzie przeszkadzał użytkownikowi w procesie rezerwacyjnych.

Natomiast zagadnienie to myślę, że jest trochę bardziej skomplikowane. Wróciłbym tutaj również do pierwszego pytania z naszego odcinka, czyli do typu naszego obiektu. W przypadku, gdy mamy na przykład hotel, gdy stosujemy tzw. pakiety ofertowe, nasz silnik rezerwacyjnych powinien uwzględnić tą możliwość.

Powinien dawać możliwość wyboru pakietu. Jeżeli użytkownik chciałby taki zarezerwować. Natomiast w przypadku firm zarządzających dużą bazą apartamentów powyżej 50, 100, 200 zauważyliśmy, że te pakiety ofertowe trochę mniej się sprawdzają. Druga kwestia jest, że zarządzanie tak dużą liczbą apartamentów na podstawie pakietów jest po prostu.

Czasochłonna. W tym przypadku efektywny silnik rezerwacji powinien dawać możliwość łatwej, łatwego filtrowania. Tej oferty. Podstawowe silniki obserwacyjne dostępne nazwijmy to dachu mogą tutaj trochę utrudniać to zadanie. Poza samą możliwością filtrowania i sposobem prezentacji apartamentów. W mojej ocenie silnik rezerwacyjnych efektywnych silnik rezerwacyjnych powinien być prosty i intuicyjny.

Użytkownik na każdym etapie powinien wiedzieć, co wydarzy się dalej. Dawać poczucie bezpieczeństwa, ponieważ jako społeczeństwo jesteśmy wyczuleni na różnego rodzaju przekierowania na inne podstrony lub zewnętrzne linki. Dlatego nic nie powinno wzbudzać naszego niepokoju. Powinien być krótki. Jako użytkownicy jesteśmy niecierpliwe, niecierpliwe i im mniej, tym lepiej.

Oczywiście każdy uzasadniony krok jest ok. Natomiast bardzo często silniki obserwacyjne po prostu przeszkadzają nie zawierać rozpraszaczy, czyli wszystkie wyskakujące okienka, gdzie użytkownikowi przewijamy strony góra dół w trakcie jego wyboru. Takie elementy nie powinny się znajdować na stronie. I ostatni element.

Efektywny silnik rezerwacyjnych powinien umożliwiać mierzenie konwersji i wysyłanie ich do systemów reklamowych. I ostatnie pytanie, które powinniśmy sobie zadać, zanim podejdziemy do tworzenia nowej strony internetowej jest. Jaki posiadasz budżet na wykonanie takiej strony? W dzisiejszych czasach sposobów na utworzenie strony jest mnóstwo.

Możemy skorzystać z gotowych kreatorów stron, możemy skorzystać ze stron w formacie abonamentowy lub stworzenie strony od zera, gdzie na koniec zyskujecie pełne prawa autorskie do takiej strony. Budżet potrzebny na wykonanie strony internetowej może być różny i zależy od wielu czynników poziomu skomplikowania strony.

Wersji językowej projektu graficznego. Czy jest tworzony od zera? Czy korzystamy z gotowego rozwiązania lub dodatkowych usług, takich jak pisanie tekstów? Na rynku znajdziemy wiele ofert, takich od kilkudziesięciu kilkunastu tysięcy złotych po oferty za 200 300 złotych. W obu przypadkach na koniec otrzymujesz gotowy produkt i działającą stronę internetową.

Ale czy obie będą tak samo skuteczne w pozyskiwaniu rezerwacji? I tutaj dochodzimy do dwóch problemów, na które jak wskazują rozmowy z właścicielami mało kto zwraca uwagę. Pierwszym problemem jest to, że inwestuje się setki tysięcy złotych, miliony złotych w inwestycje. I na koniec mam wrażenie, że wszyscy już są tak zmęczeni nieprzewidzianymi kosztami, że tą stronę traktuje się trochę tak po macoszemu.

Jako. Coś, co trzeba zrobić, ale już na koniec niech się nie skończy. Drugim problemem jest to, że jak już idziemy do firmy zrobić taką stronę internetową, to firma proponuje rozwiązania. Nierzadko wykorzystywane są do tego gotowe projekty gotowe szablonu, kupione z internetu. Firma tworzy takie rozwiązanie, nie mówiąc o minusach.

Na przykład słabo działającej wersji mobilnej lub długim czasem ładowania. Nie mówię, że wszystkie firmy tak robią, ale wielokrotnie trafiałem już na przykłady stron, które działały w ten sposób. Po prostu pamiętajcie, że często strona internetowa to pierwsze miejsce styku gościa z Waszym obiektem, zanim on przyjedzie i zobaczy piękny obiekt, piękną okolicę.

Widzi Waszą stronę. Podsumowując pytania jakie powinieneś sobie zadać przed utworzeniem strony internetowej, to jaki jest typ obiektu i jakie są udogodnienia? Kto jest Twoim idealnym gościem? W jaki sposób użytkownicy przeglądają stronę internetową? W jaki sposób użytkownik trafi na stronę? W jaki sposób mierzyć efektywność poszczególnych źródeł pozyskania ruchu lub kampanii marketingowych?

Efektywny silnik rezerwacyjnych, czyli jaki i jaki posiadasz budżet na stronę internetową. Jeżeli masz w głowie jakieś pytanie, które nie pojawi się w tym materiale, a z Twojej perspektywy uważasz, że są ważne w procesie tworzenia strony internetowej, napisz w komentarzu. Ja zachęcam Cię do zostawienia łapki w górę, kliknięcia przycisku subskrypcji.

Pomoże to mi w tworzeniu nowych materiałów. Tyle z mojej strony na dzisiaj. Dzięki, Do zobaczenia!