Jak powstaje (pierwsza) strona hotelu? 3 sposoby na jej utworzenie

Czy wiesz, że niepoprawnie zaprojektowana strona internetowa hotelu może skutkować tym, że aż 82% użytkowników opuści ją tuż po jej otwarciu? Nie podejmując absolutnie żadnej czynności! Na szczęście da się temu zapobiec. 

Z tego artykułu dowiesz się, w jaki sposób tworzy się strony internetowe oraz na co zwrócić uwagę zlecając komuś wykonanie nowego lub modernizację istniejącego projektu. Jeśli więc chcesz sprawić, aby Twoja inwestycja w stronę hotelu okazała się udana, koniecznie przeczytaj ten tekst.

Z tego artykułu dowiesz się:

Dlaczego sposób utworzenia strony jest taki ważny?​

Niezależnie od tego, czy rozmawiamy o odświeżeniu istniejącego czy o stworzeniu zupełnie nowego rozwiązania, strony internetowe dla hoteli są niezwykle ważną częścią marketingu. Chodzi tutaj oczywiście o prezentację oferty i pozyskiwanie rezerwacji bezpośrednich, czyli działaniach generujących największy przychód. Dlatego właśnie warto zdecydować się na posiadanie takiej wirtualnej wizytówki.

Jakie natomiast mogą być powody modernizacji witryny WWW?

  • Przestarzały projekt graficzny.
  • Bardzo wolne działanie.
  • Brak przystosowania projektu do urządzeń mobilnych.
  • Brak silnika rezerwacyjnego.

O celach związanych ze stroną warto jest myśleć długoterminowo, bo im dłużej będzie ona pozyskiwać rezerwacje, tym większy będzie zwrot z poniesionej na nią inwestycji

Strona internetowa hotelu – Na co zwrócić uwagę podczas jej tworzenia?

Podczas etapu koncepcyjnego tworzenia strony internetowej zwróć uwagę na to czy:

  1. …po jej stworzeniu będzie można samodzielnie ją edytować, dodając lub modyfikując zdjęcia i teksty?
  2. …do jej stworzenia użyty zostanie gotowy szablon czy projekt powstanie od zera?
  3. …po opłaceniu ostatniej faktury zleceniodawca (Ty) staniesz się właścicielem strony? A może raczej w grę wchodzi model abonamentowy?

Warto również dopytać o wady prezentowanej koncepcji. Transparentny wykonawca powinien je bez wahania przedstawić. Minusem może być np. dłuższy okres wdrożenia, wyższa cena początkowa, mniejsza elastyczność, czy w ogóle na późniejszym etapie brak możliwości modyfikacji takiej strony lub, co najgorsze, długi czas ładowania.

Zastanawiasz się, co jeszcze dobrze mieć na uwadze chcąc stworzyć stronę internetową hotelu? Sprawdź, na jakich 7 pytań musisz odpowiedzieć przed jej utworzeniem.

Przejdźmy jednak do meritum i przyjrzyjmy się metodom stawiania stron hotelu.

Sposób 1 – Strona WWW hotelu oparta o CMS​

Podstawowym sposobem jest skorzystanie z CMS-u. Co to takiego? Ten skrót pochodzi od angielskiego terminu Content Management System, oznaczającego po prostu system zarządzania treścią. 

Jest to oprogramowanie, w którym po utworzeniu strony internetowej użytkownik zyskuje możliwość jej modyfikacji. Chodzi tutaj np. o dodawanie odpowiednich podstron, podmianę grafik czy dodawanie pakietów.

Kiedyś, żeby wprowadzić jakąkolwiek zmianę na stronie, trzeba było modyfikować w kodzie pliki HTML. Teraz w bardzo prosty sposób jesteśmy w stanie zmieniać to wszystko po zalogowaniu do panelu sterowania. Możemy wyróżnić kilka rodzajów systemów CMS.

WordPress, WIX, Joomla, czy…?

Najpopularniejszym CMS-em jest wspomniany wyżej WordPress – aż 42% wszystkich stron internetowych opiera się właśnie na nim. Drugi najbardziej popularny system zarządzania treścia to Joomla. W porównaniu do WordPressa znajduje się ona jednak daleko w tyle: korzysta z niej zaledwie 1,8% wszystkich stron internetowych.

Kolejno chcę jeszcze wspomnieć o autorskich systemach CMS oraz o ostatniej opcji pokrewnej do CMS-ów, czyli rozmaitych kreatorach stron. Chodzi tutaj o narzędzia takie jak Wix, Squarespace, Webflow albo te dostępne w ramach usług hostingowych.

Sprawdźmy, jakie korzyści (i wyzwania) niesie za sobą każdy z tych sposobów.

WordPress – Wady i zalety 

Jak wynika z wcześniej przytoczonych statystyk, WordPress to najpopularniejsza platforma do tworzenia stron internetowych. Mimo wielu zalet, ma ona jednak sporo wad. W sieci przewija się wiele skrajnych opinii na jej temat – od bardzo pochwalnych, do twierdzących, że jest najgorszą rzeczą na świecie.

Jak jest naprawdę?

Oczywiście, to zależy. Zależy przede wszystkim od implementacji. Nie ma jednego sposobu na utworzenie strony internetowej opartej na WordPressie. Identyczna wizualnie strona zrobiona przez dwie różne firmy pod względem technicznym będzie zrobiona zupełnie inaczej. To znaczy, że może:

  • Być wykonana lepiej lub gorzej. 
  • Działać szybciej lub wolniej. 
  • Nie wyświetlać się poprawnie na urządzeniach mobilnych
  • Wspierać cele albo im przeszkadzać. 

To również ukazuje główny problem związany z tworzeniem albo zlecaniem tworzenia stron internetowych. Bez wiedzy technicznej ciężko jest ocenić, czy wdrożony projekt został wykonany poprawnie, tzn., zgodnie z dobrymi praktykami. Wracając jednak do tematu…

Zalety systemu WordPress: 
  1. Prostota obsługi. 
  2. Popularność platformy oraz łatwo dostępne wsparcie. 
  3. Wiele dostępnych wtyczek ułatwiających edycję treści i obsługę strony.
  4. Możliwość tworzenia użytkowników i nadawania im odpowiednich dostępów.
  5. Łatwość utrzymania. 
  6. Dostępność gotowych szablonów.
Wady systemu WordPress:
  1. Konieczność aktualizacji systemu i wtyczek (z uwagi na cyberbezpieczeństwo).
  2. Instalacja wielu wtyczek będzie spowalniać działanie naszej strony.
  3. Brak jednoznacznych wytycznych dot. tworzenia stron internetowych opartych o WP. 

Pamiętaj, że niezależnie od wszystkich wspomnianych wcześniej plusów oraz minusów, WordPress jest ostatecznie tylko narzędziem. To, jakie rezultaty uda się komuś osiągnąć z jego pomocą zależy tylko i wyłącznie od doświadczenia osoby (lub zespołu) tworzącej daną stronę. 

Autorskie systemy CMS – Wady i zalety

To rozwiązania stworzone przez od podstaw pod własne potrzeby lub zaadoptowane oprogramowanie open source. Jeżeli korzystamy z innych narzędzi danego dostawcy, takie strony najprawdopodobniej będą dobrze współgrać z całością, natomiast jest to ściśle zależne od platformy. 

Zalety autorskich systemów CMS
  1. Model abonamentowy, który przekłada się na niższy koszt początkowy oraz brak obaw o utrzymanie strony czy hosting. 
  2. Potencjalnie dobra integracja całym systemem, który mamy do obsługi obiektu i na pewno plusem będzie także, że wszystko mamy w jednej firmie.
Wady autorskich systemów CMS
  1. Model abonamentowy (ponownie), ponieważ w perspektywie długoterminowej jego koszt wychodzi większy, niż w przypadku innych rozwiązań.
  2. Skomplikowany sposób wprowadzania nowych funkcjonalności i dodatkowych opcji.
  3. Optymalizacja strony zależy od skuteczności firmy dostarczającej dane rozwiązanie.
  4. Utrudniona zmiana dostawcy narzędzi pokrewnych (np. silnika rezerwacyjnego) albo rezygnacja z danego rozwiązania. 

Kreatory stron – Wady i zalety

Warto także wspomnieć o kreatorach stron. Przykładowo, takim kreatorem jest Wix, Squarespace, Webflow. Jeśli masz wykupiony hosting, to na pewno spotkałeś się z wewnętrznym kreatorem stron.

Kreatory są ciekawą alternatywą do tworzenia stron na WordPressie lub na customowych CMS-ach. Natomiast to rozwiązanie ma także swoje wady – często są one związane z samym działaniem i możliwościami integracji, a co za tym idzie, wpływają na system rezerwacji. Plusem takiego rozwiązania jest cena – jak już wspomniałem, jeśli mamy wykupiony hosting to postawienie strony przy użyciu kreatora będzie darmowe.

Kolejnym plusem jest to, że kreator strony pozwala na samodzielną realizację projektu. Takie rozwiązanie może się sprawdzić jako strony małych obiektów, pensjonatów, pojedynczych apartamentów czy domków, które nie potrzebują bardzo rozbudowanych stron.

Sposób 2 – Strony internetowe tworzone od podstaw

Drugim sposobem na utworzenie strony jest zbudowanie jej od podstaw. To najbardziej złożony proces, składający się z kilku etapów. Dla przykładu: w naszej agencji hotelwsieci.pl dzielimy ten proces na:

  • Etap koncepcji z warsztatem wprowadzającym. W pierwszej kolejności buduje się koncepcję strony – wybiera się elementy i planuje ich rozmieszczenie, tworzy struktury strony i architekturę. Ten etap kończy się tworzeniem makiet.
  • Etap projektowania. Podczas tego etapu opracowujemy estetykę nowej strony, wybieramy kolory, krój fontu i tworzymy projekty wszystkich podstron na bazie makiet. 
  • Etap wdrożeniowy. Przygotowane projekty graficzne przekazywane są zespołowi programistów, który tworzy interaktywną stronę. Tak przygotowaną stronę możesz otworzyć na swoim telefonie czy komputerze i sprawdzić, w jaki sposób użytkownik będzie się po niej poruszał. Podczas etapu wdrożeniowego uzupełnia się treści, zdjęcia oraz podpina się narzędzia analityczne.
  • Etap testowania. Podczas tego etapu należy zadbać o poprawność wszystkich elementów na każdym urządzeniu – tablecie, telefonie, komputerze. Gdy wszystko się zgadza, strona zostaje uruchomiona.

Wady stron przygotowywanych od podstaw

Jak widzisz, utworzenie takiej strony jest bardziej skomplikowane, co sprawia, że ma ono kilka wad. Jedną z nich jest czas trwania takiego projektu, gdyż wydłuża się on nawet do 3 miesięcy. Drugim elementem jest cena. Stronę utworzoną na szablonie jest w stanie przygotować jedna osoba, a tutaj potrzeba zespołu specjalistów. 

W procesie tworzenia strony od zera potrzebny jest project manager, UX i UI designer, którzy decydują o rozmieszczeniu elementów na stronie, projektant graficzny, który zaprojektuje estetykę strony oraz programista. Sprawia to, że projekty stron od zera są większą inwestycją, a ich koszt zaczyna się od kilkunastu tysięcy.

Trzecią wadą jest mniejsza elastyczność. W przypadku strony przygotowywanej od zera, na początku zastanawiamy się, jakie elementy strony będą niezbędne. Później, po utworzeniu strony w ramach gotowych layoutów jesteśmy w stanie stworzyć niezliczoną liczbę podstron, natomiast nie jesteśmy w stanie zmienić layoutu i wyglądu strony bez pomocy programisty. Przygotowując stronę na gotowym szablonie, mamy do wyboru wiele elementów i w każdym momencie jesteśmy w stanie zmienić ich wygląd.

Zalety stron hoteli przygotowywanych od zera

Jakie są zalety utworzenia strony Twojego hotelu od zera? Przede wszystkim – szybkość działania. Strony wykonane w ten sposób najczęściej ładują się kilkukrotnie szybciej niż strony utworzone na szablonie. Dzięki responsywności strony, hotel może liczyć na wyższą pozycję w wyszukiwarce internetowej.

Drugą zaletą jest perfekcyjne wyświetlanie na wersji mobilnej. Projektując strony internetowe, kierujemy się podejściem mobile first, czyli najpierw projektujemy widoki na urządzenia mobilne, a dopiero później tworzymy projekty na urządzenia desktopowe. Dlaczego? Statystyki pokazują, że prowadząc kampanie marketingowe co najmniej 80% ruchu pochodzi właśnie z urządzeń mobilnych. Dostosowanie strony pod urządzenia mobilne poprawia jej odbiór przez gości i ostatecznie zachęca do dokonania rezerwacji.

Trzecią zaletą takiego podejścia są lepsze wyniki pozycjonowania. Google od kilku lat indeksuje wersję mobilną jako główną wersję i bierze szybkość działania strony jako czynnik rankingujący. Dlatego utworzenie strony hotelu od zera, o ile jest ona oczywiście dobrze zrobiona, ma szansę wspomóc działania związane z pozycjonowaniem.  

Czwarta zaleta, którą bym tutaj wymienił to czas życia strony. Przyjęło się mówić, że czas życia strony to około dwa lata i po tym czasie musimy ją zrobić na nowo. Okazuje się jednak, że strony, które tworzyliśmy dla klientów funkcjonują po 5–6 lat, a pomimo upływu lat dalej dobrze wyglądają i działają tak samo sprawnie, jak na początku.

Komu rekomendowałbym utworzenie strony internetowej w taki sposób? 

  1. Obiektom oraz firmom, które posiadają w swojej ofercie ponad 20–30 pokoi, grupy pokoi lub apartamentów. 
  2. Firmom, które planują w przyszłości kampanie płatne, działania SEO lub prowadzenie SM mające na celu sprowadzenie użytkowników na stronę. 

Sposób 3 – Strona hotelu oparta na szablonie

Trzecim sposobem na utworzenie strony jest rozwiązanie „pomiędzy”. Chodzi o tzw. szablony przygotowane przez specjalną firmę, specjalizującą się właśnie w wykonywaniu tego rodzaju stron. 

Dla przykładu, u nas również funkcjonują takie strony. Nazywamy je stronami typu standard. Były one tworzone pod konkretnego klienta, ale z możliwością skorzystania z nich w przyszłości. Dzięki temu klienci są w stanie korzystać z wszystkich zalet stron tworzonych od zera. Natomiast warto mieć na uwadze, że taki szablon może się pojawić w internecie w przypadku innego obiektu.

Jeżeli chodzi o wady i zalety takiego rozwiązania, to są one podobne do poprzedniego punktu, czyli stron utworzonych od zera. Zaletą szablonu będą niższa cena wdrożenia oraz krótszy czas przygotowania. Wystarczy zebrać materiały i dostosować szablon do estetyki klienta, uwzględniając kolorystykę, krój fontu, zdjęcia oraz teksty. Czas przygotowania takiej strony wynosi tydzień, maksymalnie dwa.

Minusem gotowego szablonu jest to, że taki sam projekt może wykorzystać inna firma – różne hotele mogą posługiwać się tym samym szablonem. Kolejną wadą są problemy z aktualizacją – często szablony wykorzystują płatne wersje wtyczek i przez brak aktualizacji, strona jest narażona na zainfekowanie.

Komu polecałbym takie rozwiązanie? Firmom, które z jednej strony nie chcą korzystać z gotowych, kupnych szablonów z uwagi na czas ładowania się strony, wygląd wersji mobilnej itd., a chcą korzystać z wszystkich zalet stron dobrej jakości robionych od zera.

Podsumowanie

Jak widzisz, w przypadku hoteli, strony internetowe mogą powstać na kilka sposobów. Czy to korzystając z WordPressa, tworząc projekt od zera, cz też polegając na szablonie. Na koniec, by lepiej zobrazować omawiane zagadnienia, chciałbym przytoczyć historię jednego z naszych klientów. 

Mowa tutaj o firmie wynajmującej kilkaset apartamentów nad morzem. Klient nie został poinformowany na samym wstępie o wadach zaproponowanej mu przez poprzedniego wykonawcę strony koncepcji bazującej właśnie na gotowym szablonie. Z tego powodu po niecałym roku wymagane było jej przeprojektowanie. 

Dlaczego? Przygotowane tak rozwiązanie cechowały wszystkie przytoczone wcześniej wady: bardzo długi czas ładowania i niepoprawne wyświetlanie się na urządzeniach mobilnych. 

Użytkownicy mieli też problem z działaniem strony oraz poruszaniem się po niej, przez co większość kampanii marketingowych klienta nie przynosiła rezultatu, a współczynnik odrzuceń wynosił aż 82%! Czyli 4 na 5 użytkowników, którzy wchodzili na stronę internetową, opuszczało ją bez podjęcia żadnej czynności. Tylko przez sposób, w jaki strona została utworzona.

Na szczęście Ty wiesz już, jak temu zapobiec i wywrzeć dobre pierwsze wrażenie na swoich potencjalnych gościach. Nie masz pomysłu na pierwszy krok do realizacji projektu swojej strony hotelu? Umów się z nami na bezpłatną konsultację. 

Porozmawiamy i wspólnie sprawdzimy, w jaki sposób możemy Ci pomóc.

Jesteśmy agencją wyspecjalizowaną w marketingu dla Hoteli. Wszystkie nasze procesy są dopasowane do specyficznych potrzeb tego segmentu, dzięki czemu nasze kampanie są bardziej skuteczne.