Prowadząc działania marketingowe w sieci, jednym z najistotniejszych elementów jest zwiększenie widoczności Twojej domeny. Tutaj do gry wkracza pozycjonowanie strony hotelu, czyli sprawianie, by zajmowała ona jak najwyższe miejsce w wynikach wyszukiwania Google. Tak, aby potencjalni goście trafiali właśnie na nią, zamiast do konkurencji.
Wdrożenie strategii SEO i jej realizacja przy tworzeniu treści to jedno, ale czy wiesz, w jaki sposób sprawdzić faktyczną widoczność hotelu w Internecie? W tym artykule opowiem Ci o 5 metodach na weryfikację skuteczności pozycjonowania strony hotelu.
Spis treści:

  • Pozycjonowanie hoteli – 5 sposobów na sprawdzenie, czy działa
  • Dlaczego pozycjonowanie stron hoteli jest takie ważne?
  • Sposób 1 – Wyniki w wyszukiwarce Google
  • Sposób 2 – Google Search Console
  • Sposób 3 – Narzędzia wspomagające dobór słów kluczowych
  • Sposób 4 – Narzędzia monitorujące pozycję w wyszukiwarkach internetowych
  • Sposób 5 – Google Analytics
  • Zadbaj o pozycjonowanie hotelu w sieci!

Dlaczego pozycjonowanie stron hoteli jest takie ważne?

Pewnie kojarzysz termin content marketing. Chodzi o przygotowywanie treści na stronę internetową przez Ciebie, Twój zespół albo zewnętrzne firmy czy agencje. Niezależnie od tego, kto podejmuje te działania, prawdopodobnie zastanawiasz się, czy oraz jakie efekty one przynoszą. Albo jakie mają znaczenie, jeśli chodzi o pozycjonowanie stron hoteli.

Pozycjonowanie stron w wynikach wyszukiwania jest szczególnie istotnym elementem strategii marketingowej w bardzo konkurencyjnej branży hotelarskiej. Poza wspomnianym we wstępie SEO (optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek internetowych), do zwiększania widoczności hotelu przyczynia się też optymalizacja techniczna.

Obejmuje ona m.in. szybkość ładowania strony hotelu, jej intuicyjność czy parę elementów związanych z projektem strony. Jeśli ciekawi Cię, jakie inne aspekty warto mieć na uwadze, koniecznie sprawdź nasz artykuł o 6 najczęstszych błędach tworzenia stron w przypadku hoteli.

Nie przedłużając już jednak tego przypomnienia, przyjrzyjmy się narzędziom (i metodom), które pozwolą Ci zweryfikować skuteczność pozycjonowania swojej strony internetowej.

Sposób 1 – Wyniki w wyszukiwarce Google

Pierwszym ze sposobów jest sprawdzenie pozycji strony hotelu w wynikach wyszukiwania w Google. Dzięki temu można darmowo i bardzo szybko zweryfikować, czy na daną frazę Twoja strona wyświetla się na wysokiej pozycji czy nie widać jej w ogóle.
Jak przeprowadzić taką prostą analizę widoczności?

  1. Otwórz przeglądarkę, koniecznie w trybie incognito – Google zapamiętuje preferencje wyszukiwania.
  2. Wpisz interesujące Cię słowa kluczowe w polu tekstowym i przejdź do wyszukiwania.
  3. Policz, na którym miejscu znajduje się Twoja strona – niestety, ale prostota tej metody wymaga samodzielnego określenia pozycji.
Standardowo rezultatów szukania na jednej stronie pojawia się około 10. Ostatnio Google rezygnuje jednak czasami z numeracji stron, zamiast tego na bieżąco wczytując dalsze wyniki. Niezależnie od formatu, pozycję swojej domeny można określić obliczając kolejność wyświetlania wyników wyszukiwania.

Pozycjonowanie stron (SEO)

Poprawiamy widoczność stron internetowych w organicznych wynikach wyszukiwania, tworzymy i optymalizujemy treści.

Pozycjonowanie strony Hotelu

Sposób 2 – Google Search Console

Drugim ze sposobów jest Google Search Console (GSC).

 
To darmowe narzędzie dostarcza bardzo wielu cennych informacji. Oceniając pozycjonowanie hoteli, najprostszym co można z jego pomocą zrobić jest weryfikacja liczby wyświetleń strony.

 
W GSC możemy sprawdzić, jak wiele razy nasza strona i jej podstrony pojawiły się w odpowiedzi na konkretne frazy kluczowe, a także ile osób w te wyniki kliknęło. Tym samym, nasz przykładowy raport pomoże nam określić, z jakiego zapytania najczęściej trafiają do nas potencjalni klienci.


Uwaga! Na dobrą widoczność strony hotelu wpływa nie tylko liczba wyświetleń. Wiele odsłon na frazę, która w ogóle nie pasuje do naszego obiektu może skutkować niską albo wręcz zerową klikalnością. Rozwiązaniem są w tym przypadku wartościowe treści tworzone pod odpowiednie słowa kluczowe, zgodne z intencją wyszukiwania Twoich potencjalnych gości.

 
Z tego powodu dobrze jest uważać na raportowane przez niektóre agencje w comiesięcznych podsumowaniach statystyki. A w miarę możliwości – weryfikować je od czasu do czasu, korzystając z porad opisanych na naszym blogu.

 
Warto pamiętać, że jedna strona może pojawiać się w wyszukiwarkach internetowych jako odpowiedź na różne słowa kluczowe. GSC pozwala nam zbiorczo zweryfikować, ile razy i w jakim okresie dana strona pojawiła się jako odpowiedź na konkretne słowo kluczowe. Monitorowanie tego na bieżąco pozwala też ocenić, jak poszczególne treści radzą sobie w czasie.

 
Czy pojawiają się coraz wyżej w wynikach wyszukiwania? A może ich pozycja spada?

Sposób 3 – Narzędzia wspomagające dobór słów kluczowych

Następnym sposobem na mojej liście jest ogólna kategoria narzędzi, które pokazują pozycję stron w wynikach wyszukiwania sprawdzając konkretne frazy. Jednym z nich jest np. Ubersuggest. To płatne rozwiązanie, ale dla jego użytkowników dostępna jest ograniczona wersja darmowa.
Po wpisaniu interesujących nas słów kluczowych, Ubersuggest pokaże, jak radziły sobie one w danym miesiącu. Oczywiście trzeba pamiętać, że proces pozycjonowania czy widoczność frazy nigdy nie są stałe. Bardzo często trendy te przedstawione na wykresie będą przypominać sinusoidę zamiast prostej linii.

Sposób 4 – Narzędzia monitorujące pozycję w wyszukiwarkach internetowych

Inny rodzaj narzędzi, o których chciałbym wspomnieć, pozwala nieco dokładniej, bo dzień po dniu, śledzić historię pozycji stron i fraz kluczowych. Za przykład niech posłuży tutaj Senuto: jak widać na poniższym screenie, czerwone kolory oznaczają stronę spadającą w rankingu, zielone wskazują poprawę pozycji, a szare ilustrują brak zmian.
Pewnie udało Ci się zauważyć, że bardzo mało jest fraz cały czas utrzymujących stałą pozycję. W większości występuje tutaj ruch góra-dół, szczególnie na tych frazach które są trochę dalej w rankingu. Dzieje się tak, ponieważ w momencie gdy prowadzone są na nich działania związane z pozycjonowaniem, powiązane strony „pracują”.
Senuto udostępnia swoim użytkownikom również możliwość przeprowadzenia analizy widoczności. Z jej pomocą jesteśmy w stanie sprawdzić, jak prezentuje się nasza domena w czasie i jak wzrasta jej widoczność. Warto pamiętać, że narzędzie to korzysta z własnej bazy fraz kluczowych.


Ponownie zwrócę jednak uwagę na fakt, że pozycjonowanie strony hotelu należy sprawdzać w szerszym ujęciu. Przykładem niech będzie tutaj historia jednego z naszych klientów. Firma, która zajmowała się dla niego prowadzeniem działań marketingowych przez półtora roku wykazywała w raportach jak widoczność domeny rośnie.
Po zweryfikowaniu przez nas słów kluczowych, na które faktycznie widoczność domeny rosła, okazało się, że niekoniecznie korespondują one z charakterystyką obiektu. Mało tego, nie pasowały one w ogóle do tego, czego oczekiwał klient.

 
Z czego to wynika? Jak już wspomniałem, Senuto pokazuje własne słowa kluczowe.
Dla wyjaśnienia przyjrzyjmy się dwóm frazom. Pierwsza z nich to „parking całodobowy Galeria Krakowska”. Raczej nie ma sensu, by strona Twojego hotelu się na nią pozycjonowała. Jeżeli ktoś szuka parkingu całodobowego w Galerii Krakowskiej, to najprawdopodobniej chce znaleźć wskazówki dojazdu w Google Maps, a nie przyjechać do apartamentu na noc.

 
Dalej mamy frazę „pościel Pink Floyd”. To również nie jest słowo kluczowe, na które opłaca się pozycjonować hotel. W tym wypadku pojawia się ono dlatego, że strona obiektu opisuje jeden z apartamentów tematycznych, opartych na motywie przewodnim tego zespołu. Prawdopodobnie więc w jego opisie została użyta fraza dotycząca pościeli.


Wniosek?

 
Tworząc treści na stronę związane z atrakcjami, opisy lokalizacji lub apartamentów w wielu lokalizacjach trzeba uważać wybierając odpowiednie słowa kluczowe. W przeciwnym razie cały wysiłek włożony w content marketing może pójść na marne, bo widoczność w Google zwiększy się najpewniej na frazy, na których nie będzie Ci zależeć.

Sposób 5 – Google Analytics

Ostatnie narzędzie, o którym chciałbym wspomnieć to Google Analytics (GA).
Jest ono nieco podobne do Google Search Console. W obu znajdziemy liczbę wejść z bezpłatnych wyników wyszukiwań i wyświetleń, współczynnik CTR (tzw. klikalność) oraz średnią pozycję strony hotelu w wyszukiwarce Google. Różnią się one tym, że w Google Analytics możemy zweryfikować działania użytkowników na stronie hotelu.


Dla przykładu: zauważamy, że potencjalny klient poczytał o Malinowskiej Skale. Śledzimy jego działania i sprawdzamy, czy przeszedł na stronę apartamentów czy złożył rezerwację. Jeśli tak, pozycjonowanie strony hotelu na daną frazę przyniosło nam korzyści. Dzięki GA można zweryfikować skuteczność danego tekstu, czyli to, czy zachęcił klientów do działania czy nie.
Warto również zastanowić się, jak zachęcić użytkowników do rezerwacji pobytu. Być może trzeba na stronie hotelu umieścić baner graficzny z nawołaniem do działania (z ang. Call to Action, CTA). Jeśli dany artykuł dotyczył najlepszych miejsc na weekendowy odpoczynek, CTA mogłoby przyciągnąć nowych klientów właśnie do rezerwacji apartamentu na weekend.

Zadbaj o pozycjonowanie hotelu w sieci!

Po lekturze artykułu wiesz już, w jaki sposób zweryfikować działania zespołu, agencji lub własne pod kątem skuteczności działań związanych z pozycjonowaniem. Dla przypomnienia:

  1. Po wpisaniu danej frazy w wynikach wyszukiwania Google, możesz sprawdzić na której stronie i pozycji znajduje się Twój tekst.
  2. Google Search Console jest narzędziem, w którym możemy sprawdzić w jaki sposób zmienia się widoczność naszej domeny – czyli jak często jest wyszukiwana oraz ile osób w nią kliknęło.
  3. Pamiętaj o narzędziach, w których możemy monitorować swoją domenę oraz słowa kluczowe. Dzięki nim w cyklu dziennym podejrzysz, jak zmienia się pozycja danej strony na wszystkie ustalone frazy kluczowe.
  4. Narzędzia pokazujące widoczność domeny w wynikach wyszukiwania.
  5. Google Analytics, dzięki któremu sprawdzisz, z jakiego źródła użytkownicy przechodzą na stronę docelową, czyli stronę hotelu. W Google Analytics znajdziemy także informacje na temat ruchu ze źródła organicznego np. wejścia z naszego bloga, artykułów i treści, które sami stworzyliśmy oraz możemy ocenić skuteczność pozycjonowania strony hotelu.
Czy przedstawione w tym artykule sposoby weryfikacji skuteczności pozycjonowania strony były Ci już wcześniej znane? Z którego prawdopodobnie skorzystasz w najbliższym czasie, jeżeli podejmujesz właśnie działania związane z przygotowaniem treści lub z samym pozycjonowaniem?

Może Ci się spodobać

Strona hotelu i 6 najczęstszych błędów, których łatwo uniknąć

Strona hotelu i 6 najczęstszych błędów, których łatwo uniknąć

Jakie jest 5 najczęściej popełnianych błędów na stronach internetowych, które przeszkadzają użytkownikom?

Promocja hotelu na Facebooku – Na co uważać by nie stracić swojego konta?

Promocja hotelu na Facebooku – Na co uważać by nie stracić swojego konta?

Opóźnienia w wypłatach środków, błędne naliczanie prowizji. Z tymi problemami borykają się okazjonalnie właściciele obiektów korzystający z portali pośredniczących typu…

Top 4 narzędzia marketingowe dla strony hotelu – Czy znasz któreś z nich?

Top 4 narzędzia marketingowe dla strony hotelu – Czy znasz któreś z nich?

Opóźnienia w wypłatach środków, błędne naliczanie prowizji. Z tymi problemami borykają się okazjonalnie właściciele obiektów korzystający z portali pośredniczących typu…

Google, Facebook czy TikTok: Który system reklamowy będzie lepszy, by promować Twój Hotel?

Google, Facebook czy TikTok: Który system reklamowy będzie lepszy, by promować Twój Hotel?

Opóźnienia w wypłatach środków, błędne naliczanie prowizji. Z tymi problemami borykają się okazjonalnie właściciele obiektów korzystający z portali pośredniczących typu…